کلام اول سلام

بخش های وبلاگ

مطالب خواندنی

.:: کپی برداری از مطالب این سایت تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد ::. 


گاهی یک طنز کار یک کتاب مطلب رو انجام می ده ... مثل این یکی
 
کلاغی بالای درخت پیتزا می خورد
روباه گفت : چه سری چه دمی عجب تیریپ خفنی. آواز بخون فیض ببرم؟

کلاغ پیتزا رو زیر بغل زد و گفت : روزی که پنیرو بردی کلاس سوم ابتدایی بودم بودم الان سالهاست فارغ التحصیل شدم و رفتم وزارت امور خارجه...الانم تو تیم مذاکرات هسته ای ام ... 
روباه گفت همینه که پرات ریخته؟
کلاغ پر باز کرد که نگاه کنه پیتزا افتاد

روباه هم گفت: اون موقع که فریبت دادم  و پنیرت رو گرفتم دانشجو بودم اما الان دکترای سیاسی گرفتم و معاون وزیر خارجه آمریکا هستم


شعر اصلا قرار نبوده تو زیباترم کنی

اصلا قرار نبوده تو زیباترم کنی

یا سوژه ی نگاه کس دیگرم کنی

زیبایی از درون خودم جلوه می کند

باید شبیه آینه ها باورم کنی

ابر سیاه پر تپشم، نم نمک ببار

با قطره های شوکت خود تا ترم کنی

شعر نجیب بودن من عاشقانه است

می ارزد عاشقانه مرا از برم کنی

باید مرا بغل کنی و مثل قصه ها

در قصر مخفی تن خود، دلبرم کنی

چادر، میان حادثه ها باش تا خودت

حرز دعای حضرت زهرا سرم کنی


شعر از : زهرا آراسته نیا (+)



برایم سوال شده بود که چطوره برای بعضی ها همه چی عالی اتفاق می افته؟
وقتی همه مشکل دارند، همه سختی دارند، همه گره کور دارند و ... کار اینها خیلی راحت انجام می شه؟!
یا چرا برای همه محبوبند و دلنشین، همه دوستشون دارند، حتی دشمن هاشون هم خوبی آنها را می دانند!؟
خیلی برام جالب و مهم بود دانستن پاسخ این سوال شاید برای شما هم جالب باشه بدونید که این افراد دو دسته اند که به حول و قوه الهی می خواهم آنها را معرفی کنم و قدری در موردشان صحبت کنیم.
دسته اول کسانی هستند که خدا از هدایت ایشان نا امید شده و هدایتشان غیر ممکن است. در مورد اینها خدا از سنت استدراج استفاده می نماید و برایشان گشایش در امور پدید آورده تا آنها تا می توانند گناه کنند و به اعمالشان بیافزایند تا مستحق عذابی دردناک تر شوند. در مورد ایشان آیات زیادی در قرآن هست که تعدادی از آنها را می توانید در اینجا ببینید و به عنوان مثال در سوره مبارکه آل‏عمران آیه شریفه 178 می خوانیم
وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌhttp://img.tebyan.net/TS/Persian/Maaref/Quran/Ayeh/178.gif
آنان که به راه کفر رفتند گمان نکنند که مهلتى که ما به آنها مى‏دهیم به حال آنان بهتر خواهد بود، بلکه آنها را (براى امتحان) مهلت مى‏دهیم تا بر گناه و سرکشى خود بیفزایند، و آنان را عذابى خوارکننده است.
دسته اول همانطور که قران کریم وعده فرموده قطعا عاقبت بخیر نخواهند شد. و البته این گشایش رد امور موقت بوده و صرفا درمسائلی است که آنها را بیشتر به عمق جهنم فرو برد. و وای به حال ایشان که بد منزلی منتظرشان است.

اما دسته دوم که نسبت به دسته اول گشایش بیشتری دارند و این گشایش شیرین تر است کسانی هستند که مجهز به سلاح تقوا هستند ابتدا چند آیه در این باب را با هم مرور نماییم
در انتهای آیه 2 و آیه 3 سوره مبارکه طلاق می خوانیم

تقوای الهیوَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا http://img.tebyan.net/TS/Persian/Maaref/Quran/Ayeh/02.gif وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا http://img.tebyan.net/TS/Persian/Maaref/Quran/Ayeh/03.gif
هر که تقوای الهی پیشه کند، خدا برای او راهی برای بیرون شدن (از مشکلات و سختی ها) قرار خواهد داد ** و از جایی که گمانش را ندارد روزی اش می دهد و هر که بر خدا توکل کند، خدا او را کافی است خدا کار خود را به اجرا می رساند و هر چیز رااندازه ای قرار داده است
این آیه تصریح دارد که خدا فرد متقی را در گره افتادگی ها نجات می دهد و از جایی که گمانش را نمی برد برایش گشایش فراهم نماید. این امداد الهی در انتهای آیه بعدی این سوره شریفه بسیار متجلی می گردد، جایی که خداوند جل و اعلی می فرمایند:
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا http://img.tebyan.net/TS/Persian/Maaref/Quran/Ayeh/04.gif
و هر که از خدا بترسد ، خدا کارش را آسان خواهد کرد
خداوند در این ایه به صراحت می فرمایند که هر کس تقوا پیشه کند خداوند کارهایش را سهل و آسان می نماید.
ولی یک سوال بسیار مهم اینجا خودنمایی می کند و آن اینکه

معنای تقوای الهی چیست؟

تقوا از پیچیده ترین و مهمترین واژگان قرآن است به طوری که در سوره مبارکه الحجرات آیه  13 تنها ملاک برتری انسانها نسبت به هم تقوا ذکر شده است (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ).
اما اگر بخواهم تعریفی ساده برای تقوای الهی ارائه کنیم آن را بدین صورت بیان می نمایم
تقوا یعنی حرمت خدا را نگه داشتن
بلی یعنی اینکه هرگاه خدا فرمود کاری را انجام بدهید حرمت او را نگه داریم و آن را انجام دهیم و اگر فرمود فعلی را ترک کنید حرمت او را نگه داریم و آن فعل را انجام ندهیم. به عبارت دیگر حیا کنیم از اینکه کاری خلاف خواست خدا انجام دهیم، اگر باز هم بخواهیم معنای این واژه را ساده تر کنیم باید به این نکته توجه کنیم که ما حیا می کنیم در حضور یک کودک که متوجه بدی یک گناه (مثل دروغ) می شود و می داند کار ما گناه است، مرتکب آن گناه شویم اما در مورد ذات اقدس حق تعالی ... ؟!
با توجه مطلب فوق، اگر موافق باشید معنای تقوا را همان ترک محرمات و انجام واجبات بگذاریم. و اگر چنین چیزی را بپذیریم تازه برایمان روشن می شود که چرا علمای بزرگ علم اخلاق ازجمله ایت الله بهجت راه سعادت دنیا و اخرت را همین دو جمله کوتاه می دانند: ترک محرمات و انجام واجبات

برای مطالعه بیشتر درمورد تقوا می توانید به سخنرانی استاد آیت الله جاودان و این لینک ها مراجعه نمایید + + + + + +
مطالب فوق ابتداَ برای تنبیه و تنبه نویسنده نوشته شده امید که مورد رضای حق تعالی قرار گیرد.



سلفی کبوتر با حرم امام رضا


ای کبوتر که نشستی روی گنبد طلا

تو که پرواز می کنی تو حرم امام رضا

من کبوتر بقیع ام با تو خیلی فرق دارم

سرم و بجای گنبد روی خاکا می ذارم

خونه ی قشنگ تو کجا و این خونه کجا

گنبد طلا کجا قبرهای ویرونه کجا

اونجا هرکی می پره طائر افلاکی می شه

اینجا هرکی می پره بال و پرش خاکی می شه

اونجا خادما با زائر آقا مهربونن

اینجا زائرا رو از کنار قبرا می رونن

کی میگه که تو غریبی غریب عاشق نداره

روز و شب این همه عاشق رو خاکت سر می ذاره

غریب اونه تو بقیع شمع و چراغی نداره

نه ضریح و نه حرم حتی رواقی نداره

توکه صدتاچلچراغ میسوزه در دوروبرت

به امام رضا بگوغریب توئی یامادرت؟



دو مدل گناه کردن وجود داره که هر دو خیلی زشت و بد است. اما یکی از آنها بسیار بدتر از دیگری است. 
یک وقت کسی گناه می کند و می داند که کارش گناه است و از انجامش ناراحت است حتی امکان دارد باز هم آن گناه را مرتکب شود اما اگر از او بپرسی که آیا از انجام این فعلت خوشحالی؟ می گوید نه!
مثلا امکان دارد دروغ بگوید، غیبت کند، نماز نخواند، یا روزه نگیرد اما در عین حال از اینکه این افعال را مرتکب شده راضی و خوشحال نباشد و یا بی حجاب بیرون بیاید واگر از او بپرسی که حجاب در اسلام اصل است یا نه بگوید اصل است و باید با حجاب بود اما ...[یه توجیهی بیاورد] این نوع گناه کردن بسیار زشت و قبیح است و و اگر از آن توبه نشود خدا می داند که چه عاقبتی دارد  و امید واریم خدا گناهان همه ما را بیاورزد.
اما نوع دوم که بسیار بد تر از نوع اول است یک تفاوت دارد و آن اینکه فرد اصلا آن فعل را گناه نمی داند. مثلا فرد نماز نمی خواند و اگر از او سوال کنی چرا نماز نمی خوانی بگوید "ببین من اعتقادی به نماز ندارم" یا مثلا به او بگویی چرا با این وضعیت حجاب بیرون می آیی بگوید "من اصلا به این چیز ها اعتقاد ندارم" آیه 150 و 151 سوره نساء  در خصوص چنین افرادی حجت را تمام کرده و می فرماید:
کسانى که به خدا و پیامبرانش کفر مى‏ورزند و مى‏خواهند میان خدا و پیامبران او جدایى اندازند و  مى‏گویند ما به بعضى ایمان داریم و بعضى را انکار مى‏کنیم و مى‏خواهند میان این [دو] راهى براى خود اختیار کنند (150) آنان در حقیقت کافرند و ما براى کافران عذابى خفت‏آور آماده کرده‏ایم (151)
ماجرای امروز جامعه ما نیز در حال میل به این سمت است. البته هنوز مانده که اینطور بشویم اما به این سمت داریم میل می کنیم. مثلا نمار می خواند، روزه می گیرد اما به راحتی رشوه هم می گیرد. اسلامی که این روز ها نمونه بارزش همان چیزی است که در ترکیه دیده می شود. تصاویر زیر از افطار روز 22 تیر 1392 معترضان اردوغان در خیابان "استقلال" استانبول در اولین روز ماه رمضان همین امسال است که توسط سایت فرارو منتشر شده است. 
این مدل از دینداری که بخشی از اسلام ناب را می پذیرد و بخش دیگر را نمی پذیرد همان چیزی است که در اصطلاح اسلام ناب آمریکایی نامیده می شود. موضوعی که بار ها و بار ها امام خمینی نسبت به آن تذکر داده بودند و لازم است متولیان فرهنگ جامعه دقت بیشتری نسبت به آن داشته باشند. 

مسلمانانی که روزه می گیرند ولی به حجاب اعتقادی ندارند
مسلمانانی که روزه می گیرند اما به حجاب اعتقادی ندارند



<      1   2   3   4   5   >>   >