سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کلام اول سلام

بخش های وبلاگ

مطالب خواندنی

.:: کپی برداری از مطالب این سایت تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد ::. 

حجاب صدفی برای گوهردر ادامه سلسله یادداشت ها با موضوع حجاب صدفی برای گوهر به پس از بررسی تعریف حجاب، ابعاد آن و بیان علت محدود تر بودن خانم ها در حجاب ظاهری می خواهیم در مورد معیار یا معیارهای حجاب ظاهری قدری با هم صحبت کنیم. در حقیقت می خواهیم خطکشی را بیابیم که هر فردی خود به تنهایی با استفاده از آن خط کش بتواند تشخیص دهد که نوع پوششی که می خواهد انتخاب کند اسلامی است یا خیر.
بگذارید قدری به عقب تر برگردیم و نگاهی دیگر بار به تعریف حجاب بیاندازیم. در این تعریف عرض شد که

"حجاب یعنی پوششی که فرد را از طمع نا محرم مصون و محفوظ نگه دارد"

اگر به تعریف فوق نیک بنگریم خواهیم دید که این تعریف، یک تعریف عملیاتی است و می توان به آن به عنوان یک خط کش نگاه کرد. بدین معنی که وقتی فردی می خواهد لباسی برای خود تهیه کند باید به این بیاندیشد که " با پوشیدن این لباس توجه نامحرم را به خود جلب می کند یا خیر؟ "
مثلا وقتی آقایی می خواهد شلوار های عجیب و غریبی که متاسفانه افراد بدون توجه به ریشه و منشا آنها و صرفا به واسطه مد بودن تهیه می کنند و یا تیشرت های تقریبا بدون آستین بدن نما و یا همین مدل های اصلاح موی سر یا .... را برای خود برگزیند بیاندیشد و ببیند که آیا این کارها سبب جلب توجه نامحرمان می گردد یا خیر؟
و یا خانمی که می خواهد لباس های تنگ و بدن نما و یا با رنگ های تندی که از فاصله زیاد و  حتی از زیر چادر هم نمایان هستند را برای خود برگزیند بیاندیشد ببیند که ایا این پوشش وی را در معرض طمع نامحرمان قرار می دهد یا خیر؟
فرد بیاندیشد و ببیند در جامعه ای که پر شده است از گرگ هایی که به دنبال شکار طعمه می گردند (دخترانی که بدنبال شکار پسرانند و پسرانی که به دنبال شکار دخترانند) و چشم هایشان به همه سو می گردد و می تازد تا شکاری را بچنگ بیاورد؛ آیا این نوع لباسی که می خواهم بپوشم من را از خطر طمع این گرگ های ادم نما محفوظ نگه می دارد یا خیر؟
اگر به تعریف ارائه شده برای حجاب خوب دقت کنیم خواهیم دید که بهترین معیاری که می توان برای حجاب ظاهری ارائه داد این جمله است:

"بنگریم و ببینم که آیا این نوع لباس ما را از طمع نا محرم مصون و محفوظ می دارد؟"

البته همانطور که قبلا عرض شد (به اینجا مراجعه شود) حجاب در تمام ابعاد مخصوصا به لحاظ ظاهری برای خانم ها محدود تر آیا این پوشش اسلامی استاست و ایشان در انتخاب لباس و نوع پوششان باید دقت بیشتری بنمایند.
بگذارید یادداشت را با ذکر یک واقعه به اتمام برسانم. مدتی پیش با یکی از دوستانم که به تازگی متاهل شده صحبت می کردم که آیا چادر ملی می تواند حجاب خوبی باشد یا خیر؟ بحث های فراوانی شد و کلی برایش استدلال آوردم که چادر ملی پوشش خوبی نیست و اهدافش چنین است و چنان است. (اینجا مبسوط توضیح داده ام) اما اخر بحث دوستم جمله ای گفت که بسیار جای تامل دارد و آن این بود که "حرف هایت را قبول دارم اما چادر ملی خیلی قشنگه و به خانمم می اید " راستش را بخواهید دیگر از تاثیر گذاری کلامم در وی نا امید شده بودم وگر نه به او عرض می کردم که مشکل چادر ملی همینه که قشنگ و جذابه و به خیلی ها مخصوصا خانم های جوان هم می آید و به زیبایی آن ها می افزاید اما فراموش نکن که چادر قرار است پوشاننده زیبایی های او باشد و نه نمایش دهنده و افزاینده زیبایی ها ...
دلم برایش سوخت چون فراموش کرده بود که زیبایی های همسرش فقط مخصوص اوست نه برای همه آدم هایی کوچه و بازار ...
مطالبی را که می خواستم در مورد حجاب عرض کنم طی این پست ها عرض شد و منتظر مطالعه فرمایشات دوستان هستم و خوشحال می شود اگر نکته ای را مورد غفلت قرار داده ام به من تذکر داده شود
ضمنا مطالعه این چند تا لینک رو هم به دوستان توصیه می کنم + + + + +