سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کلام اول سلام

بخش های وبلاگ

مطالب خواندنی

.:: کپی برداری از مطالب این سایت تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد ::. 

در ادامه سلسله مباحث پیرامون شناخت تفاوت های روحی و روانی خانم ها و آقایان در این پست تعدادی دیگر از این تفاوت ها می پردازیم. در انتهای پست آدرس سایر قسمت ها درج گردیده است

همدیگر را بهتر بشناسیم تفاوت های زن و مرد


14) تاریخ ها برای خانم ها بسیار پر اهمیت است
 
خانم ها در مدیرت زمان بسیار توانمند هستند؛ حال آنکه مردان عموما نسبت به آن کم توجهی می کنند. از این روست که خانم ها برخلاف آقایان نسبت به زمان و تاریخ بسیار دقت نظر دارند. بسیاری از ایشان وقایع را به ساعت به یاد دارند و اگر از او در مورد حادثه ای سوال کنید حتی جزئیات را هم به تاریخ و ساعت بازگو می کند. 
ممکن است فراوان آقایی از همسرش بشنود که مثلا سه شنبه قول دادی که جمعه شب انباری رو تمیز می کنی، سه هفته است که مادرت تماس نگرفته ای، پارسال قول دادی که بعد امتحان بچه ها برویم مسافرت و ... اما آقا عمدا و یا سهوا این قرار ها را فراموش کرده باشد.
شاید بسیار کم اتفاق بیافتد که خانمی تولد همسر و بچه هایش ، تاریخ عقد، عروسی و ... را فراموش کند اما آقایان در این خصوص فراموش کار های قهاری هستند.
توصیه 1: آقای محترم لطفا یا به همسرت قولی نده، یا اگر دادی دقیقا سر زمان معهود به انجامش برسان چرا که همسرت روی زمانی که تو می گویید حساب و برنامه ریزی می کند. اگر زمان انجامش را نمی دانی بگویی بعدا بهتر از این است که زمانی را بگویی که احتمال دارد نتوانی. البته خانم ها به کلی گویی عکس العمل مثبتی نشان نمی دهند و مجبورتان خواهند کرد زمانی را دقیق مشخص کنید. 
توصیه 2: آقای محترم لطفا تاریخ و زمان اتفاقات مهم زندگی را گوشه ای یادداشت کن و از گرامیداشت آنها حتی با یک پیامک غافل نشو. قند در دل خانم آب می شود اگر به او بگویی امروز ساعت 4 و نیم بعد از ظهر سالگرد اولین آشنایی من با تو است یا امروز ساعت 21: 20 دقیقه اولین شام مشترکمان را در فلان رستوران و پشت فلان میز خوردیم. و مطمئن باش او این تاریخ ها را دقیق حفظ است

15) خانم ها نیاز به یک تکیه گاه مقتدر دارند این شاید مهمترین اصل است که به عنوان حسن ختام موارد 15 گانه تقدیم حضور شما می گردد. 
در عبارت بالا دو کلمه مهم گنجانده شده است. یکی «تکیه گاه» و دیگری «مقتدر» که سعی می کنم بصورت اجمالی به آنها بپردازم. 
تکیه گاه از نظر خانم ها شخصی است که در کار ها بتوانند با او مشورت کرده، راهکار بگیرند و حضور او را به عنوان همراه لمس کند. یک خانم حتی اگر بتواند به تنهایی فعالیتی را به اتمام برساند باز هم از اینکه کسی کنارش باشد که بتواند روی حضور او حساب کند (حتی اگر کاری از دستش بر نیاید) خوشحال شده و یا بهتر بگوییم به چنین کسی نیاز مبرمی دارد. یکی از نمود های این نیاز ایشان می تواند عدم تمایل خانم ها به کار انفرادی و تمایل زیاد ایشان به کار گروهی باشد. خانم ها در تمام کار هایشان سعی می کنند گروهی را تدارک ببینند و به اتفاق آنها آن فعالیت را به انجام رسانند و بسیار از پذیرفتن کارهایی که به تنهایی باید آن را انجام دهند گریزانند.
البته تکیه گاه خانم ها در زمان های مختلف ممکن است متفاوت باشد. آنها امکان دارد کار های مختلف که احتمالا در یک زمان هم در حال انجام هستند تکیه گاه های گوناگونی انتخاب کنند.

در دوران کودکی بزرگترین تکیه گاه یا حامی دختران، پدر یا برادر بزرگترشان است و هر چه بزرگتر می شوند دامنه این تکیه گاه ها بیشتر می شود و گاهی اگر مردی را نتوانند به عنوان تکیه گاه بیابند سعی می کنند به همجنسان خود تکیه کرده و خانم دیگری را در کنار خود حاضر کنند و این کاری است که گروه های فمنیستی که مدعی مستقل بودن خانم هستند سعی می کنند از همدیگر به عنوان تکیه گاه بهره برند.
یک تشبیه زیبای: خانم ها در این تکیه کردن، مثل گل نیلوفر هستند که برای رشد به یک چوب تکیه می دهد تمام چوب را میگیرد بعد گل می دهد و شکوفا می شود و سپس تمام فضا را می گیرد. اگر این دیوار یا چوب نباشد نیلوفر نمی تواند رشد و پژمرده می شود. 

اما مقتدر از دیدگاه خانم های جوان و بعضا خام به کسی گفته می شود که مثلا بدن سازی رفته و بازوهایش بسیار ضخیم و تنومند باشد و یا در یک دعوا بتواند چند نفر را به زمین بزند، حتی پست و مقام بالا یا پول زیادی داشته باشد که با بهره از آنها بتواند از همسرش حمایت کند. اما از دیدگاه خانم های بالغ و عاقل مرد مقتدر مردی است که مسئولیت پذیر و متعهد باشد. تکیه گاه خوب تکیه گاهی است که خودش نیازی به تکیه کردن به دیگران نداشته باشد. اگر دقت کرده باشید خانم ها از آقایانی که به دیگران وابسته (بخوانید آویزان) هستند متنفرند و تمایل دارند همسرشان، هرچند مشکل باشد، بصورت مستقل زندگی را اداره کنند و در برابر مشکلات همچون کوه بیاستند و کم نیاورند.
توصیه 1: آقای محترم برای همسرتان قابل اعتماد باشید وگر نه جانشینی برایتان پیدا می کنند. حتما دقت کرده اید که برخی از خانم ها بعد از ازدواج باز هم به برادر و پدرشان بیش از همسرشان وابسته اند در این گونه موارد عموما مقصر آقاست که نتوانسته اعتماد همسر خود را جلب کند او را مجبور کرده که به دیگری تکیه نماید. البته تقصیر از خانم و تکیه گاه جانشین هم هست که فعلا بماند.
توصیه 2 خانم محترم بعد از ازدواج شما وارد دنیای جدید شده اید پس سعی کنید تنها به تکیه کردن به همسر خود فکر کنید و اگر او را تکیه گاه امنی نیافتید بدانید که مقصر اصلی شما هستنید که در انتخاب دقت کافی ننموده اید، پس سعی کنید همسرتان را پرورش داده و آماده تکیه کردن بنمایید نه اینکه دیگران را تکیه گاه خود قرار دهید چرا که آقایان از این عمل شما به شدت شکسته می شوند که نتیجه این شکستگی حداقل طلاق عاطفی است.
توصیه 3: آقای محترم همسر شما نیاز دارد از مقتدر بودن شما اطمینان حاصل کند پس به او ثابت کنید که تکیه گاه قابل اعتمادی هستید و با قبول مسئولیت ها و موفق به اتمام رساندن آنها و تعهد زیاد خود به خانواده راه را برای اعتماد همسرتان فراهم بفرمایید. 
توصیه 4 خانم محترم اقتدار همسر شما در خانواده دُری است که اگر قدر آنرا ندانید و آن را بشکنید (خصوصا در حضور کودکان) زندگیتان از مدار اصلی خود خارج می شود پس سعی کنید همواره تصمیم نهایی  (یا حداقل اعلام تصمیم نهایی) را به همسرتان بسپارید، در حضور فرزندانتان با او یکی به دو نکرده و اگر انتقادی نسبت به او دارید با رعایت مورد 11 در خفا و در خلوت ها به ایشان گوش زد کنید.
توصیه 5: آقای محترم همسر شما هم در مورد مسائل مختلف نظراتی دارد پس همواره سعی کن قبل از تصمیم گیری و اقدام نظر او را هم بشنوی تا برایش اطمینان حاصل شود که همسرش برای تصمیم گیری نظر او را هم جویا شده. اینطوری به تصمیم شما بیشتر اعتماد می کند. 
توصیه 6: آقای محترم تعریف «مرحله سخت زندگی» از دید شما و همسرتان متفاوت است و شاید برای شما مرحله ای زیاد هم سخت نباشد و بتوانید  موارد مشابه  به تنهایی پشت سر بگذارید اما او نیاز داشته باشد حضور شما را در کنار خودش حس کند پس او را تنها نگذارید و به او اطمینان بدهید (تاکید حتما لسانی باشد) که تا آخر کنارش هستید و تنهایش نمی گذارید 
توصیه 7 والدین گرامی و خصوصا مادر محترم پسر شما قرار است در آینده تکیه گاهی برای همسرش باشد پس با دور اندیشی اگر او به زمین افتاد (چه فیزیکی چه شکست خوردن در کارها) در عین آنکه او را از مشورت خود بی نصیب نمی گذارید دست او را نگیرید و بگذارید خودش مستقل مشکلاتش را حل کند. به او اعتماد کنید و بخشی از مسئولیت ها را به عهده اش بگذارید. مثلا به او مقداری پول بدهید و بگویید شام امشب با تو و بگذارید خودش را اثبات کند و با مشکلات کوچک دست و پنجه نرم کند و صد البته در شکست ها به هیچ وجه سرزنشش نفرمایید که اعتماد به نفسش را از دست می دهد
و در خصوص فرزند دخترتان نیز دقت بفرمایید که عمر شما علی القاعده زود تر از دخترتان به اتمام می رسد و خواهد آمد زمانی که شما نیستید و دخترتان هست پس بعد از ازدواج تا حد ممکن اجازه بدهید دخترتان به همسرش تکیه کند و اگر احیانا آقا داماد قابلیت تکیه گاه شدن را نداشت بجای شکستن او سعی کنید به دخترتان در تربیت درست همسرش کمک دهید تا زندگی آنها مستقل شکل گیرد ... البته عرض اخیر منافی کمک های والدین در حین و اوایل ازدواج نیست اما نباید (تاکید می کنم به هیچ وجه نباید) رنگ و بوی دخالت بگیرد
توصیه 8 و آخر زوج محترم خصوصا خانم محترم مطرح کردن مشکلات با والدین اذن دادن به ایشان برای دخالت در امور شما و کم رنگ شدن استقلال زندگیتان است. دقت بفرمایید که در مشکلات بجای مشوت با والدین خود (که شاید علم چندانی هم نداشته و تجربه ایشان تنها محدود به یک یا تعداد اندکی خانواده باشد) از مشورت با مشاورین مجرب و مسلط به علوم روانشناسی دینی بهره ببرید که راهکار صحیح و جامع به شما ارائه کنند.


ادامه موارد «همدیگر را بهتر بشناسیم» 
 بخش اول // بـخش دوم // بخش سوم // بخش چهارم



متن زیر دعای پایان کلاس دکتر شاهین فرهنگ هست که فایل صوتی آن را می توانید از اینجا و فایل تصویریش را از اینجا دانلود کنید. در ضمن آرشیو سخنرانی های ایشان را می توانید از این لینک دانلود نمایید

مهربا
دعایی زیبا که مملو است از انرژی مثبتن خدای خوب من!
به خاطر آرامشی که ارزانیم داشتی از تو ممنونم
به خاطر رفع همه دغدغه ها و امنیتم از تو ممنونم
به خاطر جسم سالم و نشاط و شاداببیم از تو ممنونم
به خاطر نیت پاک و قلب مهربانم از تو ممنونم
به خاطر آگاهی و داناییم از تو ممنونم
به خاطر گذشت و بخششم از تو ممنونم

مهربان خدای خوب من!
به خاطر امیدواری به لطف بی پایانت از تو ممنونم
به خاطر رزق و روزی حلال و فراوانم از تو ممنونم
به خاطر همنشینی با خوبانت از تو ممنونم
به خاطر خانواده خوبم از تو ممنونم
به خاطر توفیق بندگیم از تو ممنونم
به خاطر زندگی جدیدم از تو ممنونم
به خاطر میل به تحول و تولد دوباره ام از تو ممنونم
به خاطر وجود شکر گزار و سپاس گزارم از تو ممنونم

ای خالق دلسوز و مهربان!
از تو برای همه آرامش الهی می طلبم
برای همه سلامت و تندرستی می طلبم
برای همه دلی شاد و قلبی مهربان می طلبم
برای همه گشایش امور می طلبم
برای همه توفیق هدایت الهی می طلبم
و برای همه معنویت روز افزون می طلبم

خدای قادر من!
هم اکنون به لطف بی کرانت همه چیز و همه کس توانگرم می سازد
و بارو دارم قدرت بی پایان تو و دست مهر و یاریت به همراه لطف سرشارت از بهترین و رضایت بخش ترین راه ها در همه مسائل زندگی به یاریم می شتابد
پس آسوده خاطر اداره عالی همه امورم و گشایش همه مسائلم را به اراده قدرتمند تو می سپارم

با الها به تو قول می دهیم و بر سر این تعهد می مانیم
که هر روزمان به لطف و توفیق تو بهتر از روز قبل باشد
و نه برداشت منفی کنیم و نه کلام منفی بر زبان بیاوریم
و نه نا سپاسیت کنیم
آمین



از امام هادى (ع) نقل شده فرمود: " کسى که در زیارت عاشورا، در فراز لعن، یک بار آن را کامل بخواند (اللهم العن اول ظالم ظلم . .). سپس 99 بار بگوید اللهم العنهم جمیعا، مانند آن است که همه این فراز لعن را صد بار گفته است، همچنین اگر یک بار فراز سلام را تا آخر به طور کامل بخواند، سپس 99 بار بگوید:«السلام على الحسین، و على على بن الحسین و على اولاد الحسین و على اصحاب الحسین‏» مانند آن است که همه فراز سلام را به طور کامل خوانده است

سند روایت:
شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور: حاج میرزا ابوالفضل تهران کلانتر (1273 ـ 1316ق) تحقیق و تکمله: سید علی موحد ابطحی اصفهانی. قم، چاپ سید الشهدا، 1368ش، 2جلد.



هدیه ناقابل به پیشگاه آقا و مولایمان امام رضا (علیه السلام).
شاید که بپذیرد این عبد گنه کار را از باب رئفتش چرا که او رئوف است و مهربان

سپید است روز من آقا سپید است
دوباره قافیه سبز و سفید است
دوباره سبز گشته پرچم تو
از این رو، روی من آقا سپید است
اگر چه معصیت کرده سیاهم
ولیکن رحمتت آقا نوید است
الا ای عالم آل محمد
دلم در پای درست چون عبید است
همان درسی که حصنش باشد الله
ولی اندر میان شرطی رسید است
هر آنکس را ولایت هست مولا
از آتش های عقبایش رهید است
پناهم ده که هر کس را پناهی
ز زندانهای این دنیا رمید است



دوست دارم این عصر جمعه چیزی بنویسم که همه عالم با خواندن آن عاشق تو شوند اما نمی دانم چه بگویم و چه بنویسم ...
همین قدر می گویم که دوستت دارم آقای من ... صاحب من ... مولای من ...
دوستت دارم ... شما را ... مادرتان را ... و جد غریبتان را ...
مدتی است قدری با درد هایتان آشنا شده ام ...
البته قدری ...
حتما خیلی سخت است ... حتما ...
وقتی عالم در ید قدرت شما باشد و به شیعیانتان التماس دعا بگویید که برای فرجتان دعا کنند، حتما خیلی سخت بوده برایتان ...
ای کاش کاری از دستم بر می آمد ...
ای کاش می توانستم همه عالم را عاشق شما کنم تا شاید که زودتر از این غیبت زجر آور خارج شوید ...
ای کاش ...
ای کاش ...
ای کاش ...
چه کنم که هیچ ندارم ...
تازه مشکلاتم را هم می آورم که شما برایم حل کنید ...
تا دعایی برایتان می خوانم، دست بلند می کنم و آن حاجت و این حاجت را طلب می کنم ...
یادم رفته که فرمودید فرج ما را بخواهید که فرج شما هم در فرج ماست ...
اصلا گاهی آنقدر مست این دنیا می شوم که خود شما را هم یادم می رود ...
چقدر سنگ دل هستم من ...
نه آقا ... !؟
آقایی به این مهربانی را فراموش کرده ام و به دنبال این دنیای دنی در حال دویدن ...
یادم رفته که این کاروانسرا عاریه ای است ...
باید گذاشت و گذشت ...
یادم رفته  که آمدنم فقط برای این بوده که زمینه ساز ظهور شما باشم ... غلام شما باشم ... محب شما باشم ...
ای کاش توبه می کردم از این همه غفلت ...
ای کاش ...
ای کاش ...
ای کاش ...
ولی آقا بدانید که با همه وجود دوستتان دارم ... با همه وجود ...



دانلود نرم افزار کتاب موبایل بیت های بهشتی (اشعار و مطالب مخصوص مداحی)بیت های بهشتی علاوه بر رهنمون ساخت ذهن به سمت بهشتی بودن ابیات مخصوص اهل بیت ما را به سمت خانه (بیت) های بهشتی نیز راهنمایی می نماید.
آری همانطور که عرض شد نرم افزار موبایل بیت های بهشتی سعی دارد تمامی مایحتاج محتوایی مداحان را  گرد هم آورد تا موجب تسهیل در امر مداحی گردد.
پیش از استفاده از این نرم افزار لازم است موارد زیر را مطالعه نمایید.

1. این نرم افزار بصورت رایگان در اختیار محبین اهل بیت قرار گرفته و برای هر بار استفاده از آن لازم است صلواتی جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عجل الله فرجه) ختم نمایید
2. پیامی که در ابتدای ورود به نرم افزار رویت کردید از طرف سازنده نرم افزار fbook در نرم افزار قرار داده و نیازی به ارسال پیامک وجود ندارد و برای اجتناب از ارسال پیامک کافی است با زدن دکمه جهت راست گوشی خود روی کلید انصراف کلیک نمایید
3. ان شا الله این نرم افزار در 14 نسخه تهیه خواهد شد که  هر نسخه مختص به یکی از ائمه معصومین می باشد ضمنا نسخه ها هم بصورت مرتب بروز رسانی خواهد شد. برای دریافت سایر نسخه ها و نسخه های بروز رسانی شده می توانید به پایگاه بخ خوبی فکر کن به نشانی زیر مراجعه نمایید
www.finizadeh.ir
4. هرگونه تکثیر و کپی برداری از این نرم افزار «با ذکر منبع» بلا مانع و ان شا الله موجب ثواب و اجر معنوی خواهد بود

معصوم دهم امام رضا(علیه السلام)
دانلود فایل jad  ...  jar

معصوم چهاردهم امام زمان (عجل الله فرجه)
دانلود فایل jad  ...  jar



شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس صلواتى که به ابو الحسن‏ ضرّاب اصفهانى منسوب است را در اعمال عصر روز جمعه آورده‏ اند
سیّد ابن طاووس در این باب فرموده: این صلوات از مولاى ما حضرت مهدى(عج)روایت شده و حتى اگر تعقیب روز جمعه را به جهت، عذرى نتوانستى بخوانى،هرگز این صلوات را ترک نکن به جهت امرى که خدا جل جلاله ما را به آن آگاه نموده است.آنگاه سیّد در ادامه سند آن را با متن صلوات نقل کرده،امّا شیخ در مصباح المتهجد فرموده:این صلوات از حضرت صاحب الزّمان(عج)روایت شده که در مکّه بدست ابو الحسن ضرّاب اصفهانى رسیده است
برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاری ها بسیار این دعا را بخوانید چرا که با این دعا انشا الله شما در جمله مشمولین دعای ولی عصر ارواحنا له الفداه قرار خواهید گرفت
دانلود فایل صوتی دعا

متن دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْمُصْطَفَى فِی الظِّلالِ الْمُطَهَّرِ مِنْ کُلِّ آفَةٍ الْبَرِی‏ءِ مِنْ کُلِّ عَیْبٍ الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ الْمُفَوَّضِ إِلَیْهِ دِینُ اللَّهِ اللَّهُمَّ شَرِّفْ بُنْیَانَهُ وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ وَ أَضِئْ نُورَهُ وَ بَیِّضْ وَجْهَهُ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِیلَةَ وَ الْمَنْزِلَةَ وَ الْوَسِیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِیعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاما مَحْمُودا یَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ وَ صَلِّ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ وَ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ، وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهَادِی الْمَهْدِیِّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ الْمُرْسَلِینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَئِمَّةِ الْهَادِینَ الْعُلَمَاءِ الصَّادِقِینَ الْأَبْرَارِ الْمُتَّقِینَ دَعَائِمِ دِینِکَ وَ أَرْکَانِ تَوْحِیدِکَ وَ تَرَاجِمَةِ وَحْیِکَ وَ حُجَجِکَ عَلَى خَلْقِکَ وَ خُلَفَائِکَ فِی أَرْضِکَ الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِکَ وَ اصْطَفَیْتَهُمْ عَلَى عِبَادِکَ وَ ارْتَضَیْتَهُمْ لِدِینِکَ وَ خَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِکَ وَ جَلَّلْتَهُمْ بِکَرَامَتِکَ وَ غَشَّیْتَهُمْ بِرَحْمَتِکَ وَ رَبَّیْتَهُمْ بِنِعْمَتِکَ وَ غَذَّیْتَهُمْ بِحِکْمَتِکَ وَ أَلْبَسْتَهُمْ نُورَکَ وَ رَفَعْتَهُمْ فِی مَلَکُوتِکَ وَ حَفَفْتَهُمْ بِمَلائِکَتِکَ وَ شَرَّفْتَهُمْ بِنَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَیْهِمْ صَلاةً زَاکِیَةً نَامِیَةً، کَثِیرَةً دَائِمَةً طَیِّبَةً لا یُحِیطُ بِهَا إِلا أَنْتَ وَ لا یَسَعُهَا إِلا عِلْمُکَ وَ لا یُحْصِیهَا أَحَدٌ غَیْرُکَ اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّکَ الْمُحْیِی سُنَّتَکَ الْقَائِمِ بِأَمْرِکَ الدَّاعِی إِلَیْکَ الدَّلِیلِ عَلَیْکَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ وَ خَلِیفَتِکَ فِی أَرْضِکَ وَ شَاهِدِکَ عَلَى عِبَادِکَ اللَّهُمَّ أَعِزَّ نَصْرَهُ وَ مُدَّ فِی عُمْرِهِ وَ زَیِّنِ الْأَرْضَ بِطُولِ بَقَائِهِ اللَّهُمَّ اکْفِهِ بَغْیَ الْحَاسِدِینَ وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْکَائِدِینَ وَ ازْجُرْ عَنْهُ إِرَادَةَ الظَّالِمِینَ وَ خَلِّصْهُ مِنْ أَیْدِی الْجَبَّارِینَ ، اللَّهُمَّ أَعْطِهِ فِی نَفْسِهِ وَ ذُرِّیَّتِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ رَعِیَّتِهِ وَ خَاصَّتِهِ وَ عَامَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَمِیعِ أَهْلِ الدُّنْیَا مَا تُقِرُّ بِهِ عَیْنَهُ وَ تَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ وَ بَلِّغْهُ أَفْضَلَ مَا أَمَّلَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحَى [مُحِیَ‏] مِنْ دِینِکَ وَ أَحْیِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ کِتَابِکَ وَ أَظْهِرْ بِهِ مَا غُیِّرَ مِنْ حُکْمِکَ حَتَّى یَعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَى یَدَیْهِ غَضّا جَدِیدا خَالِصا مُخْلِصا لا شَکَّ فِیهِ وَ لا شُبْهَةَ مَعَهُ وَ لا بَاطِلَ عِنْدَهُ وَ لا بِدْعَةَ لَدَیْهِ اللَّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ کُلَّ ظُلْمَةٍ وَ هُدَّ بِرُکْنِهِ کُلَّ بِدْعَةٍ وَ اهْدِمْ بِعِزِّهِ کُلَّ ضَلالَةٍ وَ اقْصِمْ بِهِ کُلَّ جَبَّارٍ وَ أَخْمِدْ بِسَیْفِهِ کُلَّ نَارٍ وَ أَهْلِکْ بِعَدْلِهِ جَوْرَ کُلِّ جَائِرٍ وَ أَجْرِ حُکْمَهُ عَلَى کُلِّ حُکْمٍ وَ أَذِلَّ بِسُلْطَانِهِ کُلَّ سُلْطَانٍ. اللَّهُمَّ أَذِلَّ کُلَّ مَنْ نَاوَاهُ وَ أَهْلِکْ کُلَّ مَنْ عَادَاهُ وَ امْکُرْ بِمَنْ کَادَهُ وَ اسْتَأْصِلْ مَنْ جَحَدَهُ حَقَّهُ وَ اسْتَهَانَ بِأَمْرِهِ وَ سَعَى فِی إِطْفَاءِ نُورِهِ وَ أَرَادَ إِخْمَادَ ذِکْرِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضَا وَ الْحُسَیْنِ الْمُصَفَّى وَ جَمِیعِ الْأَوْصِیَاءِ مَصَابِیحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ الْهُدَى وَ مَنَارِ التُّقَى وَ الْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَ الْحَبْلِ الْمَتِینِ وَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِیمِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّکَ وَ وُلاةِ عَهْدِکَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ مُدَّ فِی أَعْمَارِهِمْ وَ زِدْ فِی آجَالِهِمْ وَ بَلِّغْهُمْ أَقْصَى آمَالِهِمْ دِینا وَ دُنْیَا وَ آخِرَةً إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

ترجمه دعا


اعمال مشترکه ماه شعبان

اوّل : هر روز هفتاد مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ

دوّم : هر روز هفتاد مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ ماه شعبان ... ماه رسول خدا و در بعضى روایات الْحَىُّ الْقَیُّومُ پیش از الرَّحْمنُ الرَّحیمُ است و عمل به هر دو خوبست و از روایات مستفاد مى شود که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است و هرکه هر روز از این ماه استغفار کند هفتاد مرتبه مثل آنست که هفتاد هزار در ماههاى دیگر استغفار کند .

سوّم: تصدّق کند در این ماه اگرچه به نصف دانه خرمایى باشد تا حق تعالى بدن او را برآتش جهنّم حرام گرداند از حضرت صادق علیه السلام منقول است که از آن جناب سؤ ال کردند از فضیلت روزه رجب فرمود چرا غافلید از روزه شعبان راوى عرض کرد یابن رَسول الله چه ثواب دارد کسى که یک روز از شعبان را روزه بدارد فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست عرض کرد یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست فرمود تصدّق و استغفار هر که تصدّق کند در ماه شعبان حق تعالى آن را تربیت کند همچنانکه یکى از شما شتر بچّه اش را تربیت مى کند تا آنکه در روز قیامت برسد به صاحبش در حالتى که بقدر کوه اُحُد شده باشد

چهارم: در تمام این ماه هزار بار بگوید لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ که ثواب بسیار دارد از جمله آنکه عبادت هزار ساله در نامه عملش بنویسند .

پنجم: در هر پنجشنبه این ماه دو رکعت نماز کند در هر رکعت بعد از حمد صد مرتبه توحید و بعد از سلام صد بار صلوات بفرستد تا حق تعالى برآورد هر حاجتى که دارد از امر دین و دنیاى خود و روزه اش نیزفضیلت دارد و روایت شده که در هر روز پنجشنبه ماه شعبان زینت مى کنند آسمانها را پس ملائکه عرض مى کنند خداوندا بیامرز روزه داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان و در خبر نبوى است که هر که روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه دارد حقّتعالى بیست حاجت ازحوائج دنیا وبیست حاجت ازحاجتهاى آخرت او را برآورد .

ششم: در این ماه صلوات بسیار فرستد.

هفتم : مستحب است در زوال ظهر این دعا (صلوات شعبانیه) خوانده شود

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَمُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِکَةِ وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ وَاَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِیَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ یَاءْمَنُ مَنْ رَکِبَها وَیَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصینِ وَغِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ وَمَلْجَاءِ الْهارِبینَ وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلوةً کَثیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً وَلِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَقَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَقُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبینَ الاْبْرارِ الاْخْیارِ الَّذینَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلایَتَهُمْ  اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ  وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِکَ وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِکَ وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ وَاَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّکَ وَهذا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذى کانَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَالِه وَسَلَّمَ یَدْاَبُ فى صِیامِهِ وَقِیامِهِ فى لَیالیهِ وَاَیّامِهِ بُخُوعاً لَکَ فى اِکْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلى مَحَلِّ حِمامِهِ اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَى الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ وَنَیْلِ الشَّفاعَةِ لَدَیْهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَطَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى راضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْکَ الرَّحْمَةَ 

سایز بزرگ صلوات شعبانیه آماده چاپ

صلوات شعبانیه (کلیک جهت مشاهده سایز بزرگ آماده چاپ)

هشتم: در این ماه مناجات شعبانیه را بسیار بخواند (متن مناجات شعبانیه در اینجا وجود دارد)

اعمال مُختصّه ماه شعبان

شب اوّل
دوازده رکعت که در هر رکعت حمد یک مرتبه و یازده مرتبه توحید خوانده شود.

روز اوّل
1- روزه‌ این روز فضیلت بسیار دارد و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که هر که روز اوّل شعبان را روزه بگیرد براى او بهشت واجب می‌شود.
2- سید بن طاوس از حضرت رسول صَلَّى اللهِ علیه و آله براى کسى که سه روز اوّل این ماه را روزه بگیرد ثواب بسیارى نقل کرده است.
3- در شب‌هاى سه روز اول دو رکعت نماز وارد شده که در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید یازده مرتبه خوانده شود.

روز سوّم
روز سوم، روز مبارکى است که امام حسین بن على علیهماالسلام در این روز متولد گشت. از قاسم بن عَلاء همدانى وکیل امام حسن عسکرى علیه السلام نامه‌ای رسیده که مولاى ما امام حسین علیه‌السلام در روز پنجشنبه سوم شعبان متولد گشت پس این روز را روزه گرفته شود و دعای ذیل در آن روز خوانده شود.
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فى هذَا الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهادَتِهِ قَبْلَ اْستِهْلالِهِ وَ وِلادَتِهِ بَکَتْهُ السَّماَّء ُوَ مَنْ فیها وَالاْرْضُ وَ مَنْ عَلَیْها وَ لَمّا یَُطَاْ لابَتَیْها قَتیلِ الْعَبْرَةِ وَ سَیِّدِ الاُْسْرَةِ الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ یَوْمَ الْکَرَّةِ الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ وَالشِّفاَّءَ فى تُرْبَتِهِ والْفَوْزَ مَعَهُ فى اَوْبَتِهِ والاْوصِیاَّءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَ قاَّئِمِهِمْ وَ غَیْبَتِهِ حَتّى یُدْرِکُوا الاْوْتارَ وَ یَثْاَروُا الثّارَ وَ یُرْضُوا الْجَبّارَ وَ یَکُونُوا خَیْرَ اَنْصارٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِمْ مَعَ اْختِلافِ اللَّیلِ وَالنَّهارِ. اَللّهُمَّ فَبِحَقِّهِمْ اِلَیْکَ اَتَوَسَّلُ وَ اَسْئَلُ سُؤالَ مُقْتَرِفٍ مُعْتَرِفٍ مُسیَّئٍ اِلى نَفْسِهِ مِمَّا فَرَّطَ فى یَوْمِهِ وَ اَمْسِهِ یَسْئَلُکَ الْعِصْمَةَ اِلى مَحَلِّ رَمْسِهِ.
اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ وَاحْشُرْنا فى زُمْرَتِهِ وَ بَوِّئْنا مَعَهُ دارَ الْکَرامَةِ وَ مَحَلَّ الاِقامَةِ. اَللّهُمَّ وَ کَما اَکْرَمْتَنا بِمَعْرِفَتِهِ فَاَکْرِمْنا بِزُلْفَتِهِ وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُ وَ سابِقَتَهُ وَاجْعَلْنا مِمَّنْ یُسَلِّمُ لاِمْرِهِ وَ یُکْثِرُ الصَّلوةَ عَلَیْهِ عِنْدَ ذِکْرِهِ وَ عَلى جَمیعِ اَوْصِیاَّئِهِ وَ اَهْلِ اَصْفِیاَّئِهِ الْمَمْدُودین مِنْکَ بِالْعَدَدِ الاِْثْنَىْ عَشَرَ النُّجُومِ الزُّهَرِ وَالْحُجَجِ عَلى جَمیعِ الْبَشَرِ. اَللّهُمَّ وَهَبْ لَنا فى هذَا الْیَوْمِ خَیْرَ مَوْهِبَةٍ وَ اَنْجِحْ لَنا فیهِ کُلَّ طَلِبَةٍ کَما وَ هَبْتَ الْحُسَیْنَ لِمُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ عاذَ فُطْرُسُ بِمَهْدِهِ فَنَحْنُ عائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَننْتَظِرُ اَوْبَتَهُ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ .
از امام صادق علیه السلام برای این روز دعایی روایت شده که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خوانده‌اند:
اَللّهُمَّ اَنْتَ مُتَعالِى الْمَکانِ عَظیمُ الْجَبَرُوتِ شَدیدُ الِمحالِ غَنِى َُّعنِ الْخَلایِقِ عَریضُ الْکِبْرِیاَّءِ قادِرٌ عَلى ما تَشاَّءُ قَریبُ الرَّحْمَةِ صادِقُ الْوَعْدِ سابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُ الْبَلاَّءِ قَریبٌ إذا دُعیتَ مُحیطٌ بِما خَلَقْتَ قابِلُ التَّوبَةِ لِمَنْ تابَ اِلَیْکَ قادِرٌ عَلى ما اَرَدْتَ وَ مُدْرِکٌ ما طَلَبْتَ وَ شَکُورٌ اِذا شُکِرْتَ وَ ذَکُورٌ اِذا ذُکِرْتَ اَدْعُوکَ مُحْتاجاً وَ اَرْغَبُ اِلَیْکَ فَقیراً وَ اَفْزَعُ اِلَیْکَ خاَّئِفاً وَ اَبْکى اِلَیْکَ مَکْرُوباً وَ اَسْتَعینُ بِکَ ضَعیفاً وَ اَتوَکَّلُ عَلَیْکَ کافِیاً اُحْکُمْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ قَوْمِنا (بِالْحَقِّ) فَاِنَّهُمْ غَرُّونا وَ خَدَعُونا وَ خَذَلُونا وَ غَدَرُوابِنا وَ قَتَلُونا و نَحْنُعِتْرَةُ نَبِیِّکَ وَ وَُلَْدُ حَبیبِکَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللهِ الَّذِى اصطَفَیْتَهُ بِالرِّسالَةِ وَائْتَمَنْتَهُ عَلى وَحْیِکَ فَاجْعَلْ لَنا مِنْ اَمْرِنا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ . 

شب سیزدهم
اولین شب از لَیالى بیض است و کیفیّت نماز امشب و دو شَبِ بعد در ماه رجب گذشت 

 شب و روز نیمه شعبان
شب نیمه شعبان، شب بسیار مبارکى است. از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است که از امام محمدباقر
علیه‌السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد؛ امام فرمود آن شب بعد از لیلة القدر افضل شب‌ها است. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى‌فرماید و ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش مى‌آمرزد. پس سعى و کوشش کنید در تقرّب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب، که آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که سائلى را از درگاه خود تا زمانی که مطلب گناهی را درخواست نکند؛ دست خالى برنگرداند. و آن شبى است که قرار داده حق تعالى آن را از براى ما به مقابل آن که قرار داده شب قدر را براى پیغمبر ما صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله. پس کوشش کنید در دعا و ثنا بر خداى تعالی و از جمله برکات این شب مبارک آن است که ولادت با سعادت حضرت صاحب عصر امام زمان ارواحُنا لَهُ الفداء در سحر این شب سال دویست و پنجاه و پنج در سامراء واقع شده و باعث مزید شرافت این شب مبارک شده است .
براى این شب چند عمل وارد شده است:
1- غسل، که باعث تخفیف گناهان مى‌شود.
2- احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار. و در روایت است که هر کس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى که دل‌ها بمیرند.
3- زیارت امام حسین علیه السلام است که افضل اعمال این شب
و باعث آمرزش گناهان است و هر کس بخواهد با او مصافحه کند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت کند آن حضرت را در این شب و اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است که به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر کند پس سر به جانب آسمان بلند کند و زیارت کند آن حضرت را به این کلمات: "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَکاتُهُ." و هر کس در هر کجا باشد در هر وقت که آن حضرت را به این کیفیت زیارت کند امید است که ثواب حجّ و عُمره براى او نوشته شود .
صلوات هر روز را که در وقت زوال وارد شده خوانده شود.
4- دعاى کمیل را که در این شب وارد شده است، خوانده شود.
5- هر یک از اذکار "سُبْحانَ اللّهِ" ، "الْحَمْدُلِلّهِ" ، "اللّهُ اَکْبَرُ" وَ "لا اِلهَ اِلا اللّهُ" صد مرتبه گفته شود، تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجت‌هاى دنیا و آخرت او را.
در این شب ادعیه بسیاری وارد شده که برای رویت آنها به مفاتیح الجنان مراجعه شود

دعاى شب آخر شعبان و شب اول رمضان

 ازحضرت امام رضا (علیه السلام) منقولست که هر که سه روز از آخر ماه شعبان روزه بدارد و به ماه مبارک رمضان وصل کند حق تعالى ثواب روزه دو ماه متوالى براى او بنویسید و ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السلام) رفتم ؛ حضرت فرمود که اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى و بر تو باد که رُو آورى بر آنچه نافع است براى تو و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خالص گردانیده باشى خود را براى خدا و مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى و مگذار گناهى را که مى کرده اى مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا بس است او را و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را :
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان

مرتبط: اعمال ماه رجب



شعر زیر رو تقدیم می کنم به مولای جوانمردان آقا امیر المومنین (علیه السلام) باشد که عنایتی نموده و سله ای به این کمترین عنایت کند.

ایوان دلمباز دنیا شده آماج همه خوبی ها
باز از طرف چمن سرزده مسروری ها
باز هم سفره سرمستی ما پر بار است
باز هم دل شده آماج همه خوبی ها
باز هم عید رسیده سله بردار ای دل
باز هم غصه شده محو در این شادی ها
باز هم هل هله و هل هله ها بر پای است
باز هم سلسله باز است ز زندانی ها
باز مجنون شده ام نیک سخن می گویم
باز هم دل شده سرگشته شیدایی ها
باز مستی زده بالا و خراب است این دل
باز لبریز شده ساغر رسوایی ها
باز هم میکده مدهوش شد از عطر رخش
باز شیرین شده معشوقه لیلایی ها
باز هم عطر نجف می دهد ایوان دلم
باز هم خیمه زده در دل آقایی ها

باز هم آینه ها دل شده شور نی‏ اند
باز هم نی شده شیرینی دلشوری ها
باز این سائل دیرینه هوایی شده است
باز هم مست شده مست غزل خوانی ها
باز عید است ولیکن دل من غم دارد
باز هم غصه یاس است ز تنهایی ها
باز هم غصه غربت؛ زده نشتر به دلم
باز هم قصه آن غربت زهرایی ها



توی اتوبوس غرق فکر بودم که صدایی رشته افکارم را از هم گسست....
"خیر ببینی مادر چند دقیقه وایسا تا نوبتم بشه و چند تا شیر بگیرم بعد با هم برویم"
یه پیره زن بود که داشت با راننده اتوبوس صحبت می کرد. واقعا اعصابم را خورد کرده بود.... یکی نبود بگه مادر من آخه این همه آدم توی ماشین منتظر بمونند تا شما چند تا شیر بگیری...؟! خوب برو شیر هایت را بگیر و با ماشین بعدی بیا.... بگذریم. با دیدن این منظره و این گفتگو این سوال برایم مطرح شد که چرا برخی از ما اینقدر به فکر خودمان هستیم؟! حاضریم وقت دیگران، پول آنها، و تمام منافع آنها را زیر پا بگذاریم تا به خواسته های خود برسیم
مگر نه این است که دنیا دو روزی بیش نیستو باید از آن عبور کرد....؟!
مگر نه این است که گفته اند نباید به دنیای دنی دل بست.....؟!
چرا ما اینقدر منفعت طلب شده ایم...؟!
چرا دیگر فضای گذشت و ایثار در جامعه ما نیست...؟!
یاد وصیتنامه شهید باکری افتادم و آن دسته که دنیا پرست می شوند... آری ایراد اینجاست که غرق دنیا شده ایم و یادمان رفته که باید کوچ کرد از این دنیای دون....
و ای کاش دوباره فضا ی ایثار در این جامعه ما احیا شود و مردم یک رنگ و یک دل گردند
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است



<   <<   11   12   13   14   15   >>   >