سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کلام اول سلام

بخش های وبلاگ

مطالب خواندنی

.:: کپی برداری از مطالب این سایت تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد ::. 

مقدمه اول: واژه تقدس از ریشه قدس بوده و به معنای پاک بودن و عاری از اشکال و نقص بودن است و در اصطلاح به معنای ارتباط با قدس الهی داشتن به کار می رود و هر شی دارای تقدس (مقدس) دارای حیطه و حاشیه امن خواهد بود که هرگونه تعرض به آن از سوی معتقدین به تقدس شی با برخورد سخت مواجه خواهد شد.

مقدمه دوم: هر نظام و حکومتی خصوصا سیستم های برآمده از انقلاب های مردمی و ایدئولوژیکی دارای پایه های اعتقادی هستند. این پایه های اعتقادی اساس و محور تحولات آن انقلاب بوده و تمام تصمیمات آن سیستم بر اساس آن پایه ها اتخاذ می شود (از آنها با عنوان ارزش های آن سیستم نیز یاد می شود). به عنوان مثال در حکومت های کمونیستی تساوی حقوق یک ارزش و پایه حکومت است و هر تصمیم در آن نظام لازم است بر اساس نیل به آن اتخاذ شود و از روی دیگر هر تصمیم و عملی که بر خلاف آن باشد مذموم و نکوهیده خواهد بود.
با عنایت به این دو مقدمه خواهیم یافت که هر نظام و انقلابی دارای ارزش ها و پایه هایی است که آن ارزش ها برای مردم تابع آن حکومت (لااقل وفاداران بدان حکومت) دارای تقدس می باشد. 
برای مثال در نظام جمهوری اسلامی ارزش هایی مطرح است که برای بررسی کلی آن می توان به دو واژه "جمهوری" و "اسلامی" دقت نمود. و برای مثال جزئی تر می توان به مفاهیمی چون عدالت، آزادگی، استقلال، بندگی خدا، عدم بندگی طاغوت، ولایت مبتنی بر فقه (ولایت فقیه) و ... اشاره نمود. که همگی پایه ها و ارزش های بودند که در تشکیل این نظام سیاسی مورد توجه و دقت قرار گرفته اند.
با عنایت به عرایض مطرح شده دو راه برای منحرف کردن نظام های سیاسی از خط و مشی اصلی آن وجود دارد یکی تقدس زایی و دیگری تقدس زدایی که در واقع در بسیاری از موارد اولی مقدمه دومی خواهد بود.
طبیعی است که راه منحرف کردن یک انقلاب، تغییر را تقلیل مقدسات و ارزش های آن نظام است اما همانطور که در مقدمات عرض شد  در انقلاب های مردمی، ارزش هایی که بر مبنای آنها انقلاب کرده اند؛ مقدس انگاشته می شود و نسبت به آنها حساسیت بسیار وجود دارد لذا همواره سعی می گردد با کسانی که برخلاف آن مقدسات سخن می گویند یا اقدام می نمایند برخورد سخت صورت گیرد. پس اگر کسی یا کسانی بخواهند یک نظام سیاسی را منحرف کنند لازم است ابتدا از ارزش و بهای این مقدسات نزد مردم آن جامعه بکاهند و سپس آرام آرام، آنها را حذف نمایند. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را تشریح نمایم. یکی از ارزش هایی که انقلاب ما برای تحقق آن شکل گرفت موضوعی بود که تحت عنوان حجاب و عفاف از آن یاد می شود. اگر دشمنان این انقلاب می خواستند همان ابتدا این شی مقدس را از جامعه ما بگیرند با برخورد رادیکالی و بسیار تند انقلابیون (که تقریبا تمام جامعه یا اکثر آن را تشکیل می داند) مواجه می شدند و در نتیجه برداشتن یکباره این ارزش کاری اشتباه بود. لذا برای از بین بردنش لازم بود روش نرم استفاده شود و آرام آرام از میزان تقدس این ارزش کاسته شود تا جامعه روزی آمادگی آن را بیابد که انقلاب خود را بدون این ارزش بپذیرد و تحمل نماید. و نتیجه این تهاجم نرم و خزنده آن شد که جامعه ای که عدم وجود چادر را به هیچ عنوان نمی پذیرفت و برای چادر ارزش قدسی قائل بود امروز به پوشیدن مانتو های کوتاه و شلوار های چسبان و بیرون گذاشتن انبوهی از مو توسط خانم ها و لباس های چسبان و بدن نما توسط آقایان رضایت داده و خواستار آن است که این ارزش بیش از این خدشه دار نشود حال آنکه روزی در برابر کوچکترین خدشه به ارزش چادر و حجاب عکس العمل های بسیار تند توسط همین مردم صورت می پذیرفت. (لازم به توضیح است که در مقام دفاع از اقدامات بعضا تند ابتدای انقلاب نیستم و صرفا توضیح اتفاقات رخ داده مد نظر است) در واقع دشمنان موفق شدند این ارزش و امر مقدس در بدو انقلاب را آرام و نرم کم رنگ کرده و به سمت صفر سوق دهند و در واقع تقدس زدایی کنند. این موضوع را می توان در موارد گوناگون از جمله بحث استکبار ستیزی، صداقت، عدالت، پیروی از ولایت فقیه و برخی دیگر از ارزش های اسلامی که انقلاب ما بر اساس آنها شکل گرفت؛ مورد بررسی و کنکاش قرار داد.
اما تقدس زدایی همواره به صورت مستقیم انجام نمی پذیرد بلکه در برخی از موارد با ارائه نسخه های جعلی و دروغین از امور مقدس سعی در تکثر و تعدد آن داشته تا افراد جامعه و بعضا نخبگان در تشخیص اصل از بدل دچار اشتباه و گمراهی شوند  و مهاجمین بتوانند نسخه های اصل را آرام آرام برداشته و نسخه قلابی را جایگزین کنند. موضوعی که می توان آن را در خصوص انحرافات وارده در موضوع عاشورا و محرم به وضوح مشاهده کرد. در این روش مهاجمین آنقدر افراد را سرگرم موضعات ناصحیح و نامعتبر می کنند که توجه ایشان نسبت به اصل منحرف شده تا پس از گذشت اندک زمانی حذف یا کمرنگ کردن ارزش های واقعی سهل و آسان گردد (راه هایی مانند حسین پارتی یا مجالس سینه زنی که با سبک و سیاق مجالس دیسکو برگزار می شود برای موضع تقدس زدایی از محرم و عاشورا مورد استفاده قرار گرفت) این اقدام دشمنان همان تقدس زایی است و به معنای مقدس کردن اشیاء نامقدس بوده و نتیجه اش خطا بردن افراد در تشخیص مقدس از غیر آن می باشد که در نهایت راه برای حذف شیء مقدس واقعی فراهم شده و می توانند به راحتی پس از گذشت اندک زمانی مقدسات اصیل را حذف یا بسیار کم رنگ نمایند. 
این دو روش اصلی و اساسی در جنگ نرم است که امیدوارم مسئولین و مردم توجه بیشتری نسبت به آنها داشته باشند