سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کلام اول سلام

بخش های وبلاگ

مطالب خواندنی

.:: کپی برداری از مطالب این سایت تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد ::. 

در یادداشت های قبل از سلسله یادداشت ها با موضوع حجاب صدفی برای گوهر به بیان تعریفی جامع برای حجاب و پرداختیم و تعدادی از ابعاد آن را مرور کردیم و قول داده بودیم طی چند یادداشت به بررسی حجاب ظاهری بپردازیم.
در مورد حجاب ظاهری ابتدا یک سوال را مطرح می کنم و آن اینکه:

چرا این این نوع از حجاب بیشتر در مورد خانم ها مطرح می شود؟

انشا الله سعی می کنم با توجه مبانی روانشناسی دو پاسخ برای این سوال ارائه کنم.
خانم ها به لحاظ توجهشان به اطراف با یکدیگر یک تفاوت عمده دارند و آن اینکه توجه آقایان به اطرافشان دیداری است و خانم ها شنیداری. این یعنی آقایان برای ارتباط برقرار کردن با اطراف باید حجاب صدفی برای گوهربه شی مورد نظر نگاه کند برای اینکه بهتر متوجه این تفاوت بشوید کافیست با آقایی که در حال خواندن (مثلا روزنامه) است بگویید "می آیی امروز برویم منزل فلانی؟"در اکثر اوقات (استثنا هم دارد) با این صحنه مواجه می شوید که آقا سرش را بالا می آورد و می گوید "چی گفتی؟"اما خانم ها اینطور نیستند بلکه توجهشان شنیداری است و برای ارباط برقرار کردن با محیط اطراف کافیه به اتفاقات گوش بدهند برای همین است که یک خانم هم زمان می تواند ظرف بشوید، به تلفن پاسخ دهد و در عین حال فیلم تلویزیون را هم تماشا کند اما آقایان این مکان را ندارد چون فقط به یکی از آنها می توانند نگاه کنند.
حال با دانستن این مطلب پر واضح می شود که آقایان به دیدن صحنه ها بیش از خانم ها عکس العمل نشان می دهند چون توجهشان به اطراف دیداری است و این پر واضح است که خانم ها برای در امان ماندن از آقایان باید بیشتر جلوی این توجه را بگیرند و بین خود و آقایان مانعی ایجاد کنند که این مانع همان حجاب است.
اما از سوی دیگر در تمام افراد حسی وجود دارد که آن را حس خود نمایی می نامند و عبارت است از تمایل افراد برای نشان دادن خود (توانایی ها، ظاهر، معلومات و ... ) به دیگران که از آن با عنوان تمایل افراد برای دیده شدن نیز نام می برند برای اینکه بهتر این حس را درک کنیم بهتر است قدری به علت تمایل افراد برای انجام کار های خارق العاده که نتیجه اش می شود ثبت در کتاب رکورد های گینس که حتی گاهی امکان دارد به قیمت جان یک نفر تمام شود دقت کنیم و یا بسیاری از این نوع اعمال و رفتار ها که نتیجه ای جز در معرض دید افراد قرار گرفتن ندارد. اما در این باب یک نکته بسیار ضروری است و آن اینکه این حس در خانم ها بسیار، بسیار بیشتر از آقایان است (اطلاعات بیشتر در اینجا) حال به نظر شما راه کنترل این حس خود نمایی (در اینجا فقط جنبه نمایش ظاهر مد نظر است) در خانم ها چیزی غیر از پنهان کردن آن از دید نامحرمان است؟
در پایان چند روایت و حدیث زیبا تقدیم حضور دوستان
امام على علیه السّلام فرموده اند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غرر الحکم(5820)
رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمودند: هلاکت زنان امت من در دو چیز است: «[نمایان کردن]طلا و لباس نازک‌‌».( شیخ مفید، امالی).
از امام رضا علیه السلام نقل است:هر کس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گری کند خدا رحمتش را از او باز می دارد
و در آخر: یکی از اصحاب پیامبر می‌گوید روزی نشسته بودم و لباسم کنار رفت و ران پایم پیدا شد. پیامبر که در حال عبور بودند، به من گفتند: ران خود را بپوشان که جزء عورت است.( مسند احمد )
انشا الله در نوشتار بعدی به بیان معیار های حجاب کامل در آقایان و خانم ها خواهیم پرداخت.
امید که مرضی رضای حق تعالی قرار گیرد.

خوشنودی قلب امام زمان علیه السلام صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم